Loading
Nico Van Dijck

Nico Van Dijck

(09 nov — 10 dec)

NL
De koning, de man en de schilder

Nico Van Dijck vertaalt voorwerpen uit zijn directe omgeving die hij kiest vanuit een persoonlijke connotatie. Vb. helmen, houten planken, bladeren, fluit… Hij negeert vaak de illusie van hun ruimtelijkheid zodat hij in een bijna iconische directe stijl vrij spel heeft om facetten en combinaties optimaal te mixen en te confronteren. De beelden ondergaan nog ingrijpender metamorfoses in zijn installaties met helmen. Via zwarte vlekken geschilderd op witte helmen ontstaat het idee van een 'terugkeer der vormen’ binnen bepaalde patronen en ritmes en is er een kruisbestuiving met zijn werk op papier.

Hij jongleert continu met dreiging, speelsheid en humor via 2D en 3D variaties. Uit respect voor het individu ontstaat er autonoom van Nico’s persoonlijk verhaal een particuliere ruimte voor beeldvorming, decodering, interpretatie en dialoog. Zijn fris, open en krachtig handschrift belicht het belang van directheid en genaakbaarheid.

EN
The king, A man, the painter

The sonorous object for Nico Van Dijck steadies itself against the environs of his pickings. Immediate translations of objects including head-gear, wooden planks, leaves and flutes, forgo spatial cues to optimally consider their facets as combination. Black spots on white painted helmets herald the ‘return of shapes' as patterns and rhythm refer back to works on paper. Juggling with hazard, playfulness and humour through 2D and 3D variations, the artist’s narrative becomes a personal space for imaging, decoding, interpreting and dialogue.

Autonomous in its approach, that artist's fresh, open and powerful script, underscores the importance of directness and feasibility of communication. In this way, the installations are constellations that hint at a tentative metamorphosis.